ul. Świętojańska 82, tel./fax: 29-742-48-61
Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Wyszkowie
Kopernik

Znajdź

Hymn

Współpracujemy

tabliczka uwaga obiekt m 18376

facebook logo

bip logo pomn1 grad

instaling buzka male

instaling logo male

Kopernik wita BN 2024 gotowa

bn2024

27 listopada uczniowie klas: I LBP, I TE, I TPS i I TS uczestniczyli w programie profilaktycznym NOE, który przeprowadził Zespół Pedagogów DEZYDERIA z Warszawy. Program składa się z trzech części:

Część I – PRAWDA – ma na celu uświadomić młodzieży konsekwencje picia alkoholu i korzystania z innych substancji psychoaktywnych, informuje o szczegółach i skutkach uzależnienia.

Część II – MIŁOŚĆ – akcentuje wpływ środków zmieniających świadomość na relacje z innymi ludźmi.

Część III – WOLNOŚĆ – rozwija umiejętność odmawiania, asertywności, zachęca do postawy abstynenckiej i podejmowania osobistych postanowień.

Młodzież biorąca udział w programie uzyskała konkretną wiedzę o skutkach uzależnienia, często też zmieniała własne podejście do używania środków psychoaktywnych. Początkowo uczniów dziwiła propozycja deklaracji bycia abstynentem.  Na koniec programu duża część świadomie zadeklarowała życie w trzeźwości.

Cele programu:

  1. Zdobycie przez młodzież podstawowych wiadomości o uzależnieniu od alkoholu, współuzależnieniu, funkcjonowaniu dzieci żyjących w rodzinach z problemem alkoholowym, czynnikach predysponujących do sięgania po alkohol.
  2. Uzyskanie wiedzy, że osobom żyjącym z problemem alkoholowym (głównie dzieciom alkoholików) można udzielić pomocy oraz zmotywowanie osób potrzebujących do skorzystania z pomocy oferowanej przez placówki z terenu miasta i okolicy zamieszkania.
  3. Zmiana niekorzystnych przekonań normatywnych młodzieży dotyczących oczekiwań grup rówieśniczych (wszyscy oczekują ode mnie, żebym pił, brał).
  4. Rozwinięcie umiejętności radzenia sobie z naciskiem grupowym („sztuka odmawiania").
  5. Promowanie abstynencji, praca nad osobistymi postanowieniami młodzieży.

Program prowadzony w formie happeningu, dramy wywoływał duże emocje i skutecznie wpływał na postawy młodych ludzi poprzez odwołanie się do osobistych przeżyć prowadzących i uczestników. Oparty na autentycznych świadectwach osób dotkniętych problemem alkoholowym: trzeźwego alkoholika, dziecka żyjącego w rodzinie z problemem alkoholowym oraz abstynenta, który podjął wolny wybór i nie korzysta ze środków zmieniających świadomość.