ul. Świętojańska 82, tel./fax: 29-742-48-61
Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Wyszkowie
Kopernik

Znajdź

Hymn

Współpracujemy

tabliczka uwaga obiekt m 18376

facebook logo

bip logo pomn1 grad

instaling buzka male

instaling logo male

21 listopada odchodziliśmy XV Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, tradycyjnie obchodzony w trzeci piątek listopada. W tym roku do tej międzynarodowej akcji edukacyjnej zgłosiło się 6863 szkoły, w tym 6550 szkół z Polski. Oczywiście wśród nich znalazł się również nasz „Kopernik”. Z tej okazji przygotowano gazetkę tematyczną, a na zajęciach matematyki uczniowie rozwiązywali różnego rodzaju łamigłówki z wykorzystaniem mnożenia. Do rozwiązania było m.in. sudoku z mnożeniem, równanie z niewiadomymi sówkami, labirynt z mnożeniem, tarcza z tabliczką mnożenia i inne. Wszystkie zadania były ciekawe i skłaniały do powtórki tabliczki mnożenia.
Już dziś zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnej edycji Dnia Tabliczki Mnożenia w przyszłym roku.
Poniżej przedstawiamy krótką historię powstania tabliczki mnożenia.
Tabliczka mnożenia, choć dziś wydaje się czymś oczywistym, ma bardzo długą historię. Jej początki sięgają starożytności – już około 2000 r. p.n.e. Oparte były one na systemie liczenia sześćdziesiętnym, a nie dziesiątkowym jak obecnie. Pierwszą tabliczkę mnożenia opartą na systemie dziesiątkowym odkryto w Chinach i datowana jest na około 305 r. p.n.e.
Choć tabliczka mnożenia pojawiła się już w starożytności, to jej prawdziwy rozwój nastąpił w czasach Pitagorasa, który jest uważany za twórcę tabliczki mnożenia w formie zbliżonej do dzisiejszej. Pitagoras dostrzegł regularność w mnożeniu liczb i jako pierwszy zapisał je w formie tabeli, dzięki czemu ułatwił naukę mnożenia. W wielu krajach tabliczka mnożenia jest wciąż nazywana „tabliczką Pitagorasa”.
W czasach nowożytnych tabliczka mnożenia zyskała jeszcze większą popularność. W XVIII wieku zaczęła pojawiać się w podręcznikach dla dzieci, a w XIX wieku stała się obowiązkowym elementem nauczania w szkołach. Współcześnie tabliczka mnożenia wciąż odgrywa kluczową rolę w nauczaniu matematyki. Jej znajomość jest niezbędna do opanowania wiedzy matematycznej.
Wszystkim uczniom biorącym udział w tegorocznej zabawie dziękujemy za zaangażowanie. Życzymy samych dobrych wyników, nie tylko na lekcji matematyki, ale również, albo przede wszystkim, w życiu codziennym!