ul. Świętojańska 82, tel./fax: 29-742-48-61

bip logo pomn1 grad

instaling buzka male

instaling logo male

W dniach od 13 do 15 maja 2024r. 40-osobowa grupa uczniów z Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej ,,Kopernik” w Wyszkowie pod opieką p. A. Oniśk, p. A. Rychlickiej oraz p. S. Błońskiego wzięła udział w wycieczce szkolnej ,,Promem do Szwecji”.

Pierwszym punktem wycieczki było Trójmiasto, w tym: Westerplatte, spacer po Długim Targu w Gdańsku, Skwer Kościuszki w Gdyni oraz spacer po molo w Sopocie. Po całodziennym zwiedzaniu Trójmiasta młodzież mogła zrelaksować się w Aquaparku w Redzie.

Następnie udaliśmy się do portu w Gdyni, gdzie po  odprawie celnej weszliśmy na prom płynący do Szwecji. Uczniowie zostali zakwaterowani w kajutach i udali się na kolację. Po czym wspólnie mogliśmy podziwiać widok bezkresnego morza. Nad ranem zaś wielu z nas, pomimo wczesnej pory zachwycało się wschodem słońca.

Drugiego dnia wycieczki zwiedzaliśmy Szwecję. Zaczęliśmy od spaceru po przepięknych uliczkach Karlskrony, miasta położonego na 33 wyspach archipelagu Blekinge, nad Morzem Bałtyckim. Byliśmy w najstarszej dzielnicy miasta Björkholmen na wyspie Trossö, gdzie podziwialiśmy małe, drewniane kolorowe domki. Następnie udaliśmy się do Marinmuseum – Muzeum Morskiego w Stumholmen, gdzie poznaliśmy historię szwedzkiej Marynarki Wojennej. Jedną z atrakcji tego miejsca było zwiedzanie okrętu podwodnego HMS Neptun na dwóch poziomach. W muzeum mieliśmy chwilę przerwy, którą przeznaczyliśmy na lunch. W północno – zachodniej części wyspy Trossö zatrzymaliśmy się na placu Fisktorget, gdzie kiedyś funkcjonował słynny plac rybny, a dzisiaj przypomina o tym znajdujący się na nim pomnik rybaczki. Kolejnym punktem wycieczki było miasto Kalmar na południowych rubieżach Szwecji, gdzie zobaczyliśmy XII-wieczny zamek, który w przeszłości pełnił rolę ważnej fortyfikacji oraz siedziby szwedzkich królów. Jadąc z Kalmaru na Olandię pokonaliśmy najdłuższy w Szwecji bo aż 6-kilometrowy most łączący miasto ze stałym lądem.

W godzinach wieczornych wróciliśmy na prom Stena Estelle, gdzie nocnym rejsem wróciliśmy do Polski. Ostatniego dnia wycieczki ruszyliśmy szlakiem naszego patrona Mikołaja Kopernika. Zwiedziliśmy katedrę Wniebowzięcia NMP i św. Andrzeja we Fromborgu, gdzie pochowano Mikołaja Kopernika. Dodatkową atrakcją była możliwość „wdrapania się” niezwykle klimatycznymi, krętymi schodami na poddasze katedry.

Końcowym punktem wycieczki był Elbląg, gdzie odbyliśmy dwugodzinny spacer z przewodnikiem ulicami Starego Miasta, podczas którego poznaliśmy jego historię i zabytki.

Mamy nadzieję, że wycieczka ta dostarczyła wszystkim uczestnikom wielu miłych wrażeń i przeżyć. Była niezwykłą przygodą i wspaniałym doświadczeniem, które na zawsze pozostanie w naszych wspomnieniach.