ul. Świętojańska 82, tel./fax: 29-742-48-61
Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Wyszkowie
Kopernik

Znajdź

Hymn

Współpracujemy

tabliczka uwaga obiekt m 18376

facebook logo

bip logo pomn1 grad

instaling buzka male

instaling logo male

Kopernik wita BN 2024 gotowa

bn2024

Debata szkolna to trzecie zadanie w ramach realizacji II edycji programu "Złote Szkoły NBP". Debatę przeprowadzono w dniu 18 marca 2022r. o godz. 11.40 w formie stacjonarnej "za i przeciw". Postawiono tezę: Czy warto korzystać z bankowości elektronicznej?. W debacie udział wzięli uczniowie klasy 3 THg: Magda Biernacka, Paulina Głowacka Natalia Mazurkiewicz, Natalia Pakieła, uczennice klasy 2 TL: Karolina Borek, Zuzanna Chrzanowska, Dorota Gąsior oraz uczeń klasy 1THE Dominik Nowakowski. Na widowni zasiadali zaproszeni uczniowie z różnych klas Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej "Kopernik" w Wyszkowie. Debata została przeprowadzona z udziałem eksperta z dziedziny bankowości i finansów publicznych. Ekspertem była Pani Dorota Stworzyjanek - Dyrektor Powiatowego Centrum Usług Wspólnych w Wyszkowie, długoletni pracownik banku. Gościem honorowym była Pani Monika Kluczek - Dyrektor szkoły. Opiekunami merytorycznymi były nauczycielki przedmiotów ekonomicznych: Pani Renata Czyż i Pani Agnieszka Rychlicka. Rolę Marszałka debaty pełniła Pani Agnieszka Rychlicka. Uczestnicy debaty tworzyli dwa obozy: "Propozycji" i "Opozycji".

Podczas debaty wypracowano następujące argumenty:
"ZA":
  • zarówno banki jak i jego klienci korzystający z bankowości elektronicznej mogą liczyć na wiele korzyści z używania tej formy,
  • łatwy dostęp do usług bankowych za pomocą różnych urządzeń elektronicznych, np. telefon, laptop
  • wygoda, np. możliwość korzystania z usług bankowości elektronicznej 24 godziny na dobę, niemal z każdego miejsca,
  • bankowość elektroniczna wyklucza zagrożenia związane z bankowością tradycyjną, np. kradzież portfela z gotówką pobraną z banku,
  • niższe koszty prowadzenia rachunku dla klientów indywidualnych i biznesowych,
  • bankowość elektroniczna zapewnia szybką realizację zleceń,
  • eliminuję papierową formę dokumentów,
  • pozwala na negocjowanie atrakcyjnych warunków obsługi rachunku, bieżący dostęp do aktualnej oferty banku,
  • umożliwia dostęp do stałych zleceń, np. spłata raty kredytu, opłaty za czynsz, czesne za szkołę i nie obciążanie pamięci posiadacza rachunku,
  • umożliwia stworzenie własnej bazy odbiorców, co pozwala na szybkie realizowanie płatności,
  • portfel można zagubić, natomiast kartę płatniczą gdy zgubimy możemy zastrzec, zablokować dostęp korzystając z infolinii banku,
  • daje komfort i wygodę, nie musimy wychodzić z domu żeby uregulować rachunki,
  • za pomocą narzędzi banku przedsiębiorcy mogą sprawdzić status podatnika, czy jest czynnym podatnikiem VAT? , gdyż bank ma obowiązek aktualizować białą listę podatników,
  • warto korzystać z bankowości elektronicznej patrząc także od strony banku jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą,
  • zniwelowanie zagrożeń powstających podczas korzystania z bankowości tradycyjnej, np. fałszerstwo dokumentów, eliminowanie fałszywych banknotów w obiegu,
  • rozszerzenie obszaru na którym działa bank bez konieczności tworzenia placówek,
  • skrócony czas potrzebny do obsługi klienta w siedzibie banku,
  • mniejsze koszty utrzymania serwisu transakcyjnego banku w stosunku do kosztów zatrudnienia pracowników obsługi,
  • samoobsługa bankomatu wpływa na zmniejszenie kolejek w sali obsługi,
  • warto korzystać z bankowości elektronicznej i ogólnie z bankowości, gdyż nasze pieniądze chroni Bankowy Fundusz Gwarancyjny,
  • który daje nam gwarancję do otrzymania zdeponowanych środków;
  • Komisja Nadzoru Finansowego dysponuje wieloma instrumentami nadzorczymi, które weryfikują ryzyko działalności bankowej,
  • w przypadku trudności finansowych banków istnieje tzw. Komitet Stabilności Finansowej przy NBP, który może udzielić pożyczki bankom mającym trudności z płynnością finansową.
"PRZECIW":
  • bezpieczne korzystanie z różnych urządzeń wymaga zakupu specjalistycznego oprogramowania i jego aktualizacji, co generuje koszty,
  • obsługa bankowości elektronicznej wymaga umiejętności informatycznych w zakresie podstawowym,starsze osoby nie potrafią obsługiwać komputera,
  • złe nawyki wprowadzania haseł i loginów z użyciem funkcji „ZAPISZ” mogą spowodować włamanie się na konto bankowe,
  • można zgubić urządzenie na którym mamy zainstalowaną aplikacje mobilną,
  • może dojść do celowej kradzieży urządzenia elektronicznego na którym mamy zainstalowaną aplikację,
  • wśród korzystających z bankowości elektronicznej istnieje problem z zapamiętywaniem haseł i loginów do aplikacji i tym samym
  • są oni odcięci od swoich środków pieniężnych, na pewien czas,
  • może wystąpić ryzyko oszustwa internetowego przy nieprzestrzeganiu zasad bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej,
  • bank proponuje niskie koszty obsługi rachunku, ale w zamian sam klient musi wykonywać wiele operacji i przenosi odpowiedzialność na siebie,
  • wśród społeczeństwa jest mała wiedza odnośnie ochrony danych osobowych,
  • korzystając ze stałej bazy odbiorców można omyłkowo przesłać środki pieniężne do niewłaściwego odbiorcy,
  • zlecenia stałe mogą spowodować brak kontroli nad wydatkami,
  • ludzie potrzebują kontaktu osobistego nie wszyscy są specjalistami w zakresie finansów,
  • sprawdzenie kontrahenta na tzw. białej liście nie zwalnia posiadacza rachunku z odpowiedzialności karno-skarbowej,
  • systemy bankowości elektronicznej mogą być narażone na niebezpieczeństwo cyberataków,
  • konieczność opracowania przez banki odpowiedniej polityki bezpieczeństwa,
  • praktyka pokazała, że nie każdy bank został objęty Systemem Gwarantowania Depozytów,
  • nie każdy obywatel ma zaufanie do instytucji finansowych.
Po wysłuchaniu wszystkich argumentów "za" i "przeciw" debata została nagrodzona przez obecnych na widowni brawami.
Następnie Marszałek debaty poprosiła publiczność o zagłosowanie czy jest "za" , czy "przeciw" postawionej tezie na początku debaty. W wyniku głosowania 100% publiczności poparło korzystanie z bankowości elektronicznej.
 
Ponadto Marszałek debaty zapoznała zgromadzonych z wynikami ankiety przeprowadzonej on-line w szkole na wyżej wymieniony temat. Z analizy udzielonych odpowiedzi przez ankietowanych wynika że uczniowie znają bankowość elektroniczną, korzystają z jej różnych form i mają świadomość zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
 
Następnie głos zabrała Pani Dorota Stworzyjanek - ekspert z zakresu bankowości i finansów, która zachęcała do korzystania z bankowości elektronicznej i różnych produktów bankowych. Wskazała też konsekwencję nieprzestrzegania zasad bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej. Pani Monika Kluczek - Dyrektor szkoły podziękowała młodzieży za przeprowadzenie debaty i zaangażowanie w realizacje programu "Złote Szkoły NBP".

Debata szkolna to trzecie zadanie w ramach realizacji II edycji programu "Złote Szkoły NBP". Debatę przeprowadzono w dniu 18 marca 2022r. o godz. 11.40 w formie stacjonarnej "za i przeciw". Postawiono tezę: Czy warto korzystać z bankowości elektronicznej?. W debacie udział wzięli uczniowie klasy 3 THg: Magda Biernacka, Paulina Głowacka Natalia Mazurkiewicz, Natalia Pakieła, uczennice klasy 2 TL: Karolina Borek, Zuzanna Chrzanowska, Dorota Gąsior oraz uczeń klasy 1THE Dominik Nowakowski. Na widowni zasiadali zaproszeni uczniowie z różnych klas Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej "Kopernik" w Wyszkowie. Debata została przeprowadzona z udziałem eksperta z dziedziny bankowości i finansów publicznych. Ekspertem była Pani Dorota Stworzyjanek - Dyrektor Powiatowego Centrum Usług Wspólnych w Wyszkowie, długoletni pracownik banku. Gościem honorowym była Pani Monika Kluczek - Dyrektor szkoły. Opiekunami merytorycznymi były nauczycielki przedmiotów ekonomicznych: Pani Renata Czyż i Pani Agnieszka Rychlicka. Rolę Marszałka debaty pełniła Pani Agnieszka Rychlicka. Uczestnicy debaty tworzyli dwa obozy: "Propozycji" i "Opozycji".