W ramach realizacji projektu pn. "Otwarci na świat uczniowie i uczennice szkół i placówek powiatu wyszkowskiego szansą rozwoju dla województwa mazowieckiego” uczniowie Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej "Kopernik" uczestniczyli w warsztatach rozwijających postawy/umiejętności niezbędne na rynku pracy, pn. "Ja jako członek społeczności" z zakresu umiejętności pracy zespołowej.
Warsztaty były realizowane w okresie od listopada 2017r do maja 2018r. dla 5 grup 20-osobowych. Łącznie w warsztatach wzięło udział 100 uczniów.
Celem warsztatów było kształtowanie umiejętności pracy zespołowej, zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami socjologicznymi, takimi jak: jednostka, zbiorowość, wspólnota, grupa, więź społeczna, rola społeczna, społeczeństwo. Uczestnicy przyglądali się też rodzinie - jako najważniejszej grupie społecznej.
Warsztaty skupiały się na:
- uświadomieniu uczestnikom, dlaczego człowiek nazywany jest istotą społeczną
- zdefiniowaniu sytuacji, w których człowiek odgrywa różne role społeczne
- ćwiczeniach związanych z nabywaniem umiejętności współdziałania z innymi i mówienia o sobie
- kształtowaniu umiejętności pracy w grupie, prawidłowych zachowań , poprawa komunikacji między uczestnikami.
- ćwiczeniu metod zmiany postaw jako umiejętności niezbędnych na rynku pracy.
- kształtowaniu umiejętności pracy zespołowej.
Podstawowe korzyści osiągnięte przez uczestników warsztatów:
- uczestnicy warsztatów potrafią określić swoje role w zespole, a także potrafią określić cechy osobowości członków zespołu, istotne z punktu widzenia funkcjonowania zespołu jako całości
- uczestnicy warsztatów poznali czym jest praca zespołowa, co o niej świadczy i jak ją można rozwijać i wzmacniać
- uczestnicy warsztatów wiedzą jak opowiadać o swoich kompetencjach pracy zespołowej na rozmowie kwalifikacyjnej
- uczestnicy warsztatów poznali postawy człowieka jako podstawowy element naszego funkcjonowania, a także poznali metody zmiany postaw.
Warsztaty " Ja jako członek społeczności" odbyły się zgodnie z ustalonym programem
i harmonogramem, który obejmował 15 godzin zajęć.
W ramach zajęć słuchacze otrzymali materiały szkoleniowe ( notatnik i przybory do pisania) oraz podręczniki dydaktyczne:
1. "Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie" Wydawnictwo: Edgard. Autor: Agnieszka Biela,
2. "Kompetencje personalne i społeczne" Autor: Anna Krajewska.