Wybrane zagadnienia z działalności gospodarczej

Marketing i reklama

W tej części biznesplanu trzeba przedstawić strategię marketingową oraz sposoby promocji i reklamy produktu. Żeby można było tego dokonać, niezbędne jest sprecyzowanie grupy docelowej, czyli odbiorców towarów lub usług. Charakterystyka klienta powinna być sporządzona w sposób niezwykle skrupulatny. Tak, by można było precyzyjnie ustalić najefektywniejsze metody dotarcia z produktem do odbiorcy. Wybór danej strategii i jej celowość muszą uzasadniać konkretne, merytoryczne argumenty. Niezbędne jest przedstawienie:

  1. formy reklamy i promocji;
  2. sposobu dotarcia do klienta (ulotki, foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja);
  3. budżetu reklamowego (jaki procent od dochodu będzie przeznaczany na reklamę);
  4. przeprowadzonych i planowanych kampanii reklamowych;
  5. sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy (Public Relations).

Plany i harmonogram realizacji

Chaos i brak określonego harmonogramu podejmowanych działań może pogrążyć nawet bardzo dobry projekt. Dlatego do realizacji przedsięwzięcia, niezbędne jest wyznaczenie głównych celów i przedstawienie metod ich realizacji przynajmniej na 5 lat z góry. Ważne jest wskazanie:

  1. celu firmy i zakładanych terminów ich realizacji;
  2. sposobu osiągania założonych celów;
  3. głównych czynników wpływających na realizację planów.

Analiza finansowa

Opracowanie planu inwestycyjnego, wraz z prognozą przyszłej sprzedaży i kosztów jej uzyskania, stanowią podstawę do podjęcia decyzji o uruchomieniu działalności. Bez tego, nie sposób skutecznie zaistnieć na rynku. Dlatego też, analiza finansowa jest ostatnią i obok analizy rynku, najważniejszą częścią biznesplanu. Można powiedzieć, że jest jego sercem. Zawartość tej treści różni się w zależności od tego, kto i dla jakich celów go przygotowuje. Mimo tych różnic, istnieją 3 podstawowe elementy, które powinny się w niej znaleźć zawsze, a mianowicie:

  1. bilans;
  2. rachunek zysków i strat (wraz z prognozowanymi nakładami inwestycyjnymi);
  3. rachunek przepływów środków pieniężnych.

Dodatkowo, w analizie finansowej warto zawrzeć także:

  1. źródła finansowania działalności;
  2. analizę progu rentowności;
  3. stopę zwrotu zainwestowanego kapitału;
  4. informacje o obecnych i przyszłych zapotrzebowaniach na kapitał;
  5. założenia, na bazie których przedstawiono prognozy.

Ważne, by pisząc biznesplan, posługiwać się jedynie wiarygodnymi danymi. Pomijając sam fakt, że nie warto okłamywać samego siebie to dane nieprawdziwe, nierealne lub przeszacowane mogą wzbudzić podejrzenia u oceniającego biznesplan. Konsekwencją tego może być np. odmowa finansowania. Warto też pomyśleć o załącznikach do dokumentu, które urzeczywistnią zaprezentowane w biznesplanie wyliczenia (np. wyniki badań rynkowych, dane patentowe, rekomendacje bądź referencje od osób trzecich).

Przejdź do strony pierwszej Przejdź do strony drugiej

Prezentacja została zrealizowana w ramach projektu "Mazowsze - stypendia dla uczniów szkół zawodowych".