Wybrane zagadnienia z działalności gospodarczej

Charakterystyka produktu

Charakterystyka produktu opiera się na dogłębnej analizie przedmiotu działalności przedsiębiorstwa. Przedstawia się w niej cechy produktu (usługi), wyróżniające go na tle konkurencji. Ważna jest przede wszystkim: Cena:

  1. strategia (polityka) cenowa;
  2. koszt jednostkowy produktu lub usługi;
  3. cena u konkurencji;
  4. rabaty;
  5. obecny i prognozowany udział w rynku.

Dystrybucja:

  1. strategia sprzedaży i dystrybucji;
  2. opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji;
  3. partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia);
  4. formy płatności;
  5. sługi posprzedażowe i serwis.

Nie może również zabraknąć informacji na temat:

  1. przewagi konkurencyjnej;
  2. wartości klienta;
  3. technologii wytwarzania produktu i innych elementach, decydujących o ostatecznym jego kształcie;
  4. posiadanych prawach autorskich i patentach;
  5. planach związanych z unowocześnianiem produktu;
  6. przepisach prawnych związanych z używaniem produktu;
  7. fazach cyklu życia produktu.

Kadra pracownicza i zarządzająca

Jako istotny element, decydujący o powodzeniu całego przedsięwzięcia, swoje oddzielne miejsce w biznesplanie ma również zaplecze pracownicze i zarządzające. W tej części przedstawić należy informacje na temat:

  1. kwalifikacji osoby prowadzącej działalność, bądź kadry kierowniczej (wieku, doświadczenia, historii kariery i osiągnięć zawodowych, certyfikatów, patentów, praw autorskich);
  2. kwalifikacji kadry pracowniczej (jeśli taka będzie zatrudniana);
  3. struktury organizacyjnej i systemu komunikacji w przedsiębiorstwie;
  4. podziału obowiązków pomiędzy poszczególnymi członkami zarządu (jeżeli firma funkcjonować będzie w formie spółki);
  5. polityki płacowej, zatrudnienia i szkoleń;
  6. systemu kontroli;
  7. monitoringu podejmowanych działań;
  8. usługi doradczej (jeśli firma będzie z takich korzystać).

Rynek i konkurencja

Ten fragment biznesplanu ma na celu przedstawienie otoczenia w jakim przyjdzie działać przyszłej firmie. Należy szczegółowo scharakteryzować rynek, na którym przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało, panującą tendencję w branży, konkurencję oraz klientów. Trzeba tego dokonać w możliwie najpełniejszy sposób: tak, by zarówno przedsiębiorca, jak i odbiorca biznesplanu, miał jasność sytuacji. Należy też przeanalizować wszystkie mocne i słabe strony biznesu oraz zagrożenia, które mogą zaistnieć w trakcie funkcjonowania firmy.


Przejdź do strony pierwszej Przejdź do strony trzeciej

Prezentacja została zrealizowana w ramach projektu "Mazowsze - stypendia dla uczniów szkół zawodowych".