Charakterystyka produktu
Charakterystyka produktu opiera się na dogłębnej analizie przedmiotu działalności
przedsiębiorstwa. Przedstawia się w niej cechy produktu (usługi), wyróżniające
go na tle konkurencji. Ważna jest przede wszystkim:
Cena:
- strategia (polityka) cenowa;
- koszt jednostkowy produktu lub usługi;
- cena u konkurencji;
- rabaty;
- obecny i prognozowany udział w rynku.
Dystrybucja:
- strategia sprzedaży i dystrybucji;
- opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji;
- partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia);
- formy płatności;
- sługi posprzedażowe i serwis.
Nie może również zabraknąć informacji na temat:
- przewagi konkurencyjnej;
- wartości klienta;
- technologii wytwarzania produktu i innych elementach, decydujących o
ostatecznym jego kształcie;
- posiadanych prawach autorskich i patentach;
- planach związanych z unowocześnianiem produktu;
- przepisach prawnych związanych z używaniem produktu;
- fazach cyklu życia produktu.
Kadra pracownicza i zarządzająca
Jako istotny element, decydujący o powodzeniu całego przedsięwzięcia, swoje
oddzielne miejsce w biznesplanie ma również zaplecze pracownicze i zarządzające.
W tej części przedstawić należy informacje na temat:
- kwalifikacji osoby prowadzącej działalność, bądź kadry kierowniczej
(wieku, doświadczenia, historii kariery i osiągnięć zawodowych, certyfikatów,
patentów, praw autorskich);
- kwalifikacji kadry pracowniczej (jeśli taka będzie zatrudniana);
- struktury organizacyjnej i systemu komunikacji w przedsiębiorstwie;
- podziału obowiązków pomiędzy poszczególnymi członkami zarządu
(jeżeli firma funkcjonować będzie w formie spółki);
- polityki płacowej, zatrudnienia i szkoleń;
- systemu kontroli;
- monitoringu podejmowanych działań;
- usługi doradczej (jeśli firma będzie z takich korzystać).
Rynek i konkurencja
Ten fragment biznesplanu ma na celu przedstawienie otoczenia w jakim przyjdzie
działać przyszłej firmie. Należy szczegółowo scharakteryzować rynek, na którym
przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało, panującą tendencję w branży, konkurencję
oraz klientów. Trzeba tego dokonać w możliwie najpełniejszy sposób: tak, by zarówno
przedsiębiorca, jak i odbiorca biznesplanu, miał jasność sytuacji. Należy też
przeanalizować wszystkie mocne i słabe strony biznesu oraz zagrożenia, które mogą
zaistnieć w trakcie funkcjonowania firmy.
Prezentacja została zrealizowana w ramach projektu "Mazowsze - stypendia dla uczniów szkół zawodowych".